Nätmobbing

Från en som varit med på nätet sen -96 (jahaja, ingen kan ju kalla mig pionjär LOL)  så måste jag ju erkänna att även om webben är rent fantastiskt, så är det ändå inte enbart av godo. Nu när Facebook lockar alla och en var, verkar det inte vara någon som tänker på den personliga säkerheten. Jo vi och en IT säkerhetschef, men det verkar vara ungefär allt och vi kommer väl att gå i graven som de enda på denna planet som inte är på FB;-P Och jag lovar, våra barn får inte hänga där. Och idag kom Sam hem och berättade att någon i hans årskurs har skapat en blog där han/hon lagt ut bilder på tjejer i 8an samt taskiga kommentarer om dem. Nu var ju detta som sagt en blogg, men sonen såg ändå sambandet med FB och hur den här sortens nätmobbing sprider sig med vindens hastighet. Skolan gick direkt in och spärrade bloggens URL på skolans datorer och jag hoppas att tjejernas föräldrar gör gemensam rättssak av det hela.

När jag var ung (ja typ så där på stenåldern eller nått om du frågar mina barn LOL) så var den tidens mobbning hemsk nog men den höll sig ju inom ett begränsat område. Men idag ..... är man ju ett uthängt villebråd jorden runt på några sekunder. .... Har en kompis som berättade att en kompis son berättade på sin FB sida att dom skulle ha fest hemma och vad tror ni hände? Jo vips var hela trädgården tvärfull med folk! Vad lär man sig av det? Joooooo att man som på Spanarna på Hillstreet ska vara "careful out there":-)

2 comments:

Åsa December 4, 2010 at 12:16 AM  

Käraste syster,
inte heller jag har FB,
tänker liksom på säkerhet, integritet etc.
Å sen så kan såna som jag bli anmälda till högre makter om vi inte godkänner alla som vill vara min vän.....så, jag avstår och mår huuuur bra som helst utan fäjjan...

KRAM

Wolfie December 4, 2010 at 3:35 PM  

Anmäld till högre makter??? Vojjne säger jag bara :-D

Vi (dvs mannen och jag) kan helt enkelt inte fatta någorlunda intelligenta vuxna människors totala naivitet när det gäller FB. Det man en gång lagt dit, kommer alltid att ligga kvar för alltid antingen man avslutar sitt konto eller ej. Och det är då rakt ingenting jag skulle vilja att nån jag känner skulle utsättas för. Men tänk tom Banken är nu på FB - världen är galen :-O

Post a Comment

About this blog

My Blog List

About Me

My photo
Mom of two kids, two furry girls and happy owner of one DH, all resides in Sweden. Passionate about quilting and a reborn interest for decorative nails. Mamma till två söner, matte till två hundar och fru till en man. Är passionerat intresserad av quiltning och har ett pånyttfunnet intresse för snygga naglar.