Mjuka tassar

Tänkte först kliva upp på tvållådan och hålla ett litet braskade tal om all falsk marknadsföring som råder runt naturliga/aromatherapi etc när det gäller hudvård (apropå en liten artikel i senaste numret av Råd & Rön kallad "SKUMT i badet". Men även om jag anser mig vara jämras kunnig i ämnet, så skulle det inte bli för träigt och tråkigt att läsa här???

Så kolla - kolla, istället förgyller jag er dag med detta:

frukten av gårdagens handcreme tillverkning. Ni vet, i ett tidigare inlägg skrev jag om att den sista burken från förra batchen var slut och i ett anfall av slöhet köpte (för första gången sen 2001) jag två olika handcremer - Dove och Crabtree & Evelyn. Och här, just här, har jag skrivit många stygga saker om dem allehanda sk naturliga produkter, men insåg snabbt att jag inte ville stöta mig med någon. Men helt allvarligt talat, de produkterna är verkligen ingenting för mig.

Så igår tog jag mig i kragen och plockade fram våg, oljor och fetter, känt vårdade växtextrakter och fullständigt naturliga doftämnen. Till skillnad mot allt ni hittar i butiker, innehåller denna creme bara en endaste konstgjord produkt - en parabenblandning (konserveringsmedel) från Crearome. Det är inte rekomenderbart att göra vattenbaserade crèmer utan ett riktigt konserveringsmedel (och jag lovar - rosmarinextrakt är inte det) - gissa hur jag vet;-P

Receptet är mitt alldeles egna, vässat och tweakat över åren genom "trial and eror", full med allehanda nyttigheter såsom min alldeles egengjorda valltörtstinktur vilken är känd sen urminnes tider för sin sår och benbrottsläkande förmåga. Nu är min handcreme nära nog så perfekt man kan komma - inte tjock och gloppig, utan lätt  - fluffigt som en ansiktscreme.  Trots att den innehåller massor med fettet och oljor, så smälter den ändå snabbt in i huden. Och doftar det gör den - underbart!! Rosenvatten, Sandelträ Mysore (köpt innan Indisk Sandelträ hamnade på listan över utrotningshotade växter), vanilj absolut och eterisk olja från grön citron. Många har testat de olika versionerna av cremerna över åren som gått och en del glada trädgårds"tomtar" samt min gulliga svärmor har deklarerat att min kräm är den bästa handcreme de någonsin provat:-D

Om nån undrar så tycker jag inte att allt naturligt är bäst - bara för att råvaror kommer från naturen innehär det inte att de är ofarliga. T.ex. är etersik olja från kanel bark startkt sensitiviserande och citrusoljor (mest bergamot)  kan ge bruna fläckar på huden om man går ut i solen strax efteråt som aldrig försvinner. Kommer så väl ihåg att under hela min ungdom så varnades man för att använda cologne och parfym innan solbad. Och helt självklart - är man allergisk mot nötter så är man allergisk mot nöt- oljor och fettet. Jag har bara ett gott råd att ge om du vet med dig att du är överkänslig eller allergisk mot något ämne - läs alltid innehållsförteckningen väldigt noggrant.

När jag började fundera över vad jag hittat på att testat att göra under årens lopp, kom jag fram till denna lista (dock ej i  kronologisk ordning); tvål. bivax- och sojaljus både gjutna och i behållare, massageljus, crèmer och salvor för: hud, ansikte, fötter, händer samt vovvetassar, body lotion och butter, sugar bodyscrubs, lavendel och ros ansiktsscrub, massageoljor, cerat, läppglans, mineral makeup samt inte minst - min passion - botaniska parfymer!

Attan - nu blev det lite låda i alla fall, bäst att hoppa ner fort som bara den ;-9

0 comments:

Post a Comment

About this blog

My Blog List

About Me

My photo
Mom of two kids, two furry girls and happy owner of one DH, all resides in Sweden. Passionate about quilting and a reborn interest for decorative nails. Mamma till två söner, matte till två hundar och fru till en man. Är passionerat intresserad av quiltning och har ett pånyttfunnet intresse för snygga naglar.