Naturlig skönhet eller - titta vad jag kan ;-P



Inte för att skryta, men jag har hållit på med diverse inom naturlig skönhet sedan 2001. Först krämer och sånt (anser fortfarande att min egen handcreme är den absolut bästa som finns, hrmppffff - skryt-skryt), lite bi-och sojawax ljus, provade att göra tvål och höll på att bränna upp vårt nya ekgolv i köket - gissa vad mannen sa då?? Låt mig säga det såhär, jag har aldrig mer gjort en endaste tvål, utan köper mina av en kompis i USA som är en mästertvålmakerska. Naturliga Parfymer....ack, mitt hjärta sjunger när jag sniffar på alla mina botaniska extrakt av alla de slag..... Långt innan MMU (mineral makeup) fanns på den här sidan pölen, just när den sk cottage industrin höll på att börja växa till sig, hittade jag ett gäng superschyssta, kreativa och vansinnigt generösa tjejer på ett forum och började experimentera. Erkänner villigt att det var attans så svårt att få till en bra MMU foundation, vette katten om jag hade lyckats få till olika nyanser på ett bra sätt. Men ögonskuggor och rouge, det fick jag till misann.

Intentionen var förstås att vara den som introducerade MMU här i Sverige, men precis som med allt annat inom denna bransch, sätter EUs och Socialstyrelsens stenhårda regler käppar i hjulet för den lilla människan. Jajjaaaaa, jag är ju intre särskilt liten i växten men i detta sammanhang har man inget att komma med. Om, säger om, jag hade försökt starta eget inom detta område, så hade det kostat mig fruktansvärt med pengar för tillstånd, godkännande av formler m.m. (ett godkännande för varje formel) och sen skulle man få till en kundstock också. Så jag "fegade ur" och gjorde saker för mitt eget höga nöje. Men - det finns ju en gräns (näha, säger nog många sminkglada brudar) för hur många ögonskuggor och rouge en människa behöver ;-), så plastbackarna med MMU grejor flyttade ner i källaren när qvilttygerna flyttade in :-D

Enda till idag, då jag inspirerad av att ha läst om en svensk tjej som gör MMU och som "alla" sminkbloggare tycker är jätterbra. Kan själv tänkte jag och skuttade ner i källaren och började läsa gamla formler och rota i backarna. Jag som är rätt pedantiskt när det kommer till sång här, bara duttade ner lite pulver i en burk; TDO (titanium dioxid), lite silica, svart järndioxid och ett vitt mica med marinblå lyster. Skakaskakaskaka och sen trycka runt med en sked.....ja, mina pyttesmå kvarnar (som är till för att mala en illegal substans med :-O) är trasiga sedan massor med år. Och sen prova lite på handleden:
Inte så pjåkigt vá?? Prova på ögonlocken helt ok det med (ska testa och se om jag kan ta kort morgon på en hel ögonmake) äldsta sonen glodde på mig "haru makat dig nu???" och när jag sa varför så kom det "haru gjort den själv?????"

Borde inte det vara en babe magnet så säg - att ha en morsa som inte bara kan sy kläder och lapptäcken, men som kan göra parfymer och ögonskuggor med??? "Skarumehem  och få en egen ögonskugga???" ROFLMAO

Dedikerat till sonen kallar jag denna skugga "Thunderstruck".

0 comments:

Post a Comment

About this blog

My Blog List

About Me

My photo
Mom of two kids, two furry girls and happy owner of one DH, all resides in Sweden. Passionate about quilting and a reborn interest for decorative nails. Mamma till två söner, matte till två hundar och fru till en man. Är passionerat intresserad av quiltning och har ett pånyttfunnet intresse för snygga naglar.